zelfmotivatie in lockdown

Zelfmotivatie voor als je wereld op zijn kop staat. Hét recept voor meer wilskracht, motivatie en plezier de hele dag door.

Zelfmotivatie voor als je wereld op zijn kop staat. Hét recept voor meer wilskracht, motivatie en plezier de hele dag door.

Voor velen heeft de corona lockdown grote gevolgen. Niet alleen economisch, ook op ons welzijn. Uit een enquete van de Universiteit Antwerpen blijkt dat elke week meer en meer mensen neerslachtige gevoelend ondervinden. Logisch, want alles staat op zijn kop. Thuiswerken is de norm momenteel, dus geen fysiek contact met de collega’s en klanten. Geen inside informatie aan het koffiemachine. Geen fysieke meetings en ook geen lunch samen. Geen bezoek aan klanten. Neen, thuiswerken. In uw kot blijven. Zonder externe impulsen en motivatoren. Dan maar zelfmotivatie.

Niet zo vanzelfsprekend als je dit niet gewoon was er niet op bent voorzien. Niet gemakkelijk als single, je voelt je vaak alleen. Niet gemakkelijk als ouder, als je een video call moet onderbreken voor een huilend kind. Je moet ook zo veel tegelijk doen thuis. Ook vaak zonder eigen werkplek of bureau thuis. De grens tussen werken en vrije tijd vervaagt. Je begint zaken voor je uit te duwen, uit te stellen en bent snel afgeleid. Je motivatie en enthousiasme zakken elke week wat meer naar beneden. Herkenbaar?

Hoe pak je jezelf nu terug op? Hoe kan je jezelf motiveren om elke dag opnieuw gemotiveerd aan de slag te gaan en vertrouwen in de toekomst te behouden? We kennen allemaal wel wat tips en goede gewoontes om ons te motiveren, maar ze toe te passen is toch niet zo gemakkelijk. Hoe kan je jezelf motiveren de hele dag door zonder jezelf pijn te doen?

1- Bepaal je dagelijkse ‘number one’. Creëer je dag.

Zelfmotivatie is een werkwoord. Plan de dag voor je opstaat. Wat wil je bereiken die dag, waar haal je het meeste resultaat mee? Wat is het allerbelangrijkste dat dat je wil dat er zal gebeuren om je naar je doel te brengen. Duidelijke doelen kunnen als een magneet werken op je daadkracht. Weten wat je wil, op welke manier je het wilt. Dan passen we het principe toe van ‘How do you eat an elephant’? Bite per bite. Zet elke dag een stap in de goede richting, hoe klein dan ook. Onderschat niet de kracht van kleine stapjes, consequent toegepast over een periode van tijd.

2- Visualiseer elke ochtend je acties die je naar je doelen brengen.

Wees de oorzaak van een gevolg. Enkel je doelen visualiseren is dromen. Om een doel te bereiken moet je een aantal acties ondernemen. En het is belangrijk om juist die acties te visualiseren. Zo ga je je mentaal anders instellen, meer actiegericht. Wil je bijvoorbeeld afvallen, visualiseer dan dat je géén dessert neemt of 3 liter water drinkt. Visualiseer de telefoontjes of video calls dat je moet doen die dag, of visualiseer het werk dat je wil doen die dag. Proactieve mentale repetitie. Alles start met een gedachte. Lees meer hierover in ‘Het Strategisch Succesmodel’.

3- Not victim but victor.

Stap uit de slachtofferrol van waarom dit of waarom dat. Kanaliseer je emoties en gedachten naar je acties en doelen toe, niet ervan weg. Beheers je negatieve gedachten, zelfs de allerkleinste. Je onderbewustzijn registreert elke gedachte en zal die voor waar aannemen en je beïnvloeden. Een handig middeltje is om een aantal mantra’s te herhalen, telkens wanneer je jezelf betrapt op negativiteit of passiviteit.

4- Overwin uitstelgedrag.

Parallel met het allerbelangrijkste aan te pakken als eerste, kan je ook winnen aan productiviteit en momentum door het minst leuke aan te pakken en als eerste te doen. Als je iets uitstelt wat je echt niet leuk vindt, zal dit op je blijven drukken en je blijven afleiden en je positief gevoel beïnvloeden. Als je daartegen ‘s ochtends iets lastigs kan afwerken, krijg je een mentale opkikker voor de rest van de dag.

5- Denk de dingen niet kapot. Perfectionisme verlamt. Don’t overthink.

We denken vaak veel te veel na over wat we moeten doen. Evalueren alle mogelijke nadelen en bezwaren en willen de dingen perfect hebben. Perfectionisme verlamt. Goed is goed genoeg. Start en verbeter indien nodig gaandeweg. Start met een positieve verwachting, het zal zichzelf wel uitwijzen..

Zelfmotivatie komt ook met het besef dat jij zelf de verantwoordelijkheid draagt om iets te laten gebeuren en de dag kleuren zoals jij het wil. Niemand anders zal het voor je doen. Laat je motivatie dan ook niet afhangen van anderen. Het heden geeft ons altijd de mogelijkheid om te groeien en de dag een vorm te geven die je zelf wil. Start met jezelf. Je kan je hierin laten ondersteunen via ‘ONLINE Motivatie Coaching’

Hendrik Hellemans is zaakvoerder, trainer en business coach bij Coachingplanet.be Hij begeleidt, inspireert en motiveert mensen en bedrijven in het behalen van uitdagende doelstellingen.