Coachingplanet leiding geven

Het nut van je personeel op te leiden. Opleidingen geven of niet.

Annelore Van Opstal, MBA student aan de United International Business School, schreef dit artikel over opleidingen.
LinkedIn: https://bit.ly/2JYYWMl

Financieel directeur: “Wat als we onze medewerkers trainen en ze verlaten het bedrijf?”
Personeelsmanager: “Wat als we ze niet trainen en ze blijven?”

Bedrijven moeten investeren in hun werknemers maar dat betekent niet dat ze iedereen zomaar moeten opleiden. De training moet passen bij de behoeften van het bedrijf en de werknemer. Het moet passen bij de toekomstige ambitie van de werknemer, maar ook in lijn zijn met wat het bedrijf van de medewerker nodig heeft. Het is daarom noodzakelijk om eerst de doelstellingen van het bedrijf te bepalen en te begrijpen. Daaruit kan afgeleid worden welke kennis en vaardigheden nodig zijn.

Aan de ene kant wordt van werknemers verwacht dat ze hun eigen carrière vormgeven en zich blijven ontwikkelen, zodat ze aantrekkelijk blijven voor werknemers. Aan de andere kant lijken diezelfde werkgevers nauwelijks bereid om te investeren om de waarde van hun werknemers te vergroten. Zeker als het gaat om algemene vaardigheden die ook aantrekkelijk zijn voor andere werkgevers, vrezen ze dat het personeel zal overschakelen naar de concurrent en dat ze hun investering hebben verloren.

Uiteraard kan een werkgever dit op een heel andere manier bekijken. Misschien gaat iemand weg waarin het bedrijf geïnvesteerd heeft en een andere onderneming kan genieten van de voordelen. Maar dat is geen eenrichtingsverkeer. Omdat een werkgever ook mensen kan inhuren die veel knowhow en vaardigheden hebben die ze nog niet in de onderneming hebben.

Er zijn verschillende redenen waarom werkgevers hun werknemers niet trainen. Hier zijn vijf van de meest voorkomende excuses die werkgevers gebruiken voor niet te investeren in hun meest waardevolle bezit – namelijk werknemers.

1. Het kost te veel

Met de verscheidenheid aan trainingsmogelijkheden voor bedrijven, van betaalbare online-cursussen en Webinars tot op maat gemaakte opleidingen, is er een oplossing voor elk budget. Door de kennis en vaardigheden van medewerkers te verbeteren, worden ze efficiënter en productiever, waardoor het bedrijfsresultaat verbetert. Training kan de relatie met uw klanten verbeteren, loyaliteit opbouwen, de reputatie verbeteren en de omzet vergroten. Maak een uw budget op voor opleidingen en vind trainingsoplossingen die passen bij uw budget.

2. Waarom mensen trainen? Ze gaan gewoon weg

Organisaties die een hoge omzet ervaren, rechtvaardigen hun onwil om te trainen en beweren dat de investering verloren zal gaan wanneer mensen stoppen. Hoewel niet vergeten mag worden dat als u werknemers als verwisselbare onderdelen behandelt, u de boodschap overbrengt dat deze werknemers niet belangrijk zijn voor uw onderneming.

3. Getrainde mensen zullen meer geld willen

Misschien dat werknemers wiens vaardigheden en kennis zijn toegenomen, meer geld willen, maar zouden ze niet meer geld moeten creëren voor uw onderneming om hen te kunnen belonen? Sommige mensen blijven bij uw bedrijf en anderen gaan weg. Wil je geen werknemers hebben die plezier hebben in hun werk en hun loopbaan willen ontwikkelen in plaats van op hetzelfde niveau te blijven? Verbind training aan verhoogde productiviteit of verantwoordelijkheid zodat u de beste werknemers kunt belonen en behouden.

4. Training kost tijd om productief te zijn

Training kan worden ingepland om verstoring van de werkdag tot een minimum te beperken en werkgevers kunnen beslissen of het beter is om personeel twee dagen off-site te sturen of vier uur per week vier weken in te plannen. De vaardigheden van iedereen worden roestig en kennis geraakt snel verouderd. Investeren in training kan gepaard gaan met pijn op korte termijn voor winst op lange termijn. Investeer daarom om te voorkomen dat de kwaliteit en de productiviteit dalen als gevolg van het niet actueel houden van vaardigheden en kennis.

5. Medewerkers zien training als “nog maar één ding om te doen”.

Onderzoek toont verschillende voordelen van training aan. Ten eerste hebben medewerkers een grotere kans om een baan te verlaten die geen training biedt of hen uitdaagt. Met andere woorden, investeren in uw werknemers door middel van training vergroot hun loyaliteit ten opzichte van de werkgever en vermindert de kans dat zij zullen vertrekken. Een recente studie van jonge Amerikaanse werknemers heeft aangetoond dat ze “twee keer zoveel kans hebben om beïnvloed te worden door de hoeveelheid training dan door geld”.