Zeven koopsignalen op een rijtje. Wanneer is je klant klaar om bij jou te kopen? Sales tips
7 koopsignalen die onthullen dat je klant open staat voor een aankoop. Sales Tips
Koopsignalen zijn de kans en gelegenheid in je verkoopgesprek om tot afsluiten over te gaan. Vaak zal je een paar keer het spel van afsluiten na een koopsignaal, objectie, empathisch ombuigen van die objectie en terug een afsluitvraag moeten herhalen.
Tijdens je sales gesprek of verkoopgesprek breng je de klant naar de ‘Sweet Spot’. Het ogenblik dat hij vertrouwen krijgt in jou en je product, waarop zijn vragen beantwoord zijn, hij alle voordelen kent en weet dat je zijn probleem kan oplossen. Dat is het ogenblik om je afsluitvraag te stellen. Hoe zie je dat nu wanneer dit ogenblik er is.
7 voorbeelden van koopsignalen:
– De klant vraagt om garantiecondities of beschikbaarheid en levertermijnen.
– De klant knikt regelmatig met zijn hoofd.
– De klant praat over problemen met zijn huidige leverancier.
– De klant raakt het product aan of neemt de brochure in zijn handen.
– De klant vraagt naar referenties.
– De klant vraagt details over een onderhoudscontract of service.
– De klant vraagt naar de betalingsmodaliteiten.
Afhankelijk van het product en de service en de plek waar het verkoopgesprek doorgaat, in de showroom, bij iemand thuis of in een vergaderzaal, zal het gesprek anders verlopen. Het is belangrijk dat je als verkoper de controle houdt. Dit leer je uiteraard door het vaak te doen en te trainen. Een toptennisser zal ook niet drie keer per week een balletje slaan. Neen, hij traint de hele dag en heeft een coach om zijn technische en mentale vaardigheden verder te ontwikkelen. Hij laat zich bijstaan door professionals en ontwikkelt diverse strategieën. Ondernemers, verkopers en sporters staan soms dichter bij elkaar als men soms denkt. Ze hebben veel gemeen: technieken, mentale motivatie en oefenen. Veel oefenen.
Als je het niet vraagt, is het antwoord altijd neen. Anthony Robbins
Zonder afsluitvraag, geen verkoop. Zonder verkoop, geen omzet. Zonder omzet, einde verhaal. Je verantwoordelijkheid om de verkoop positief af te sluiten is dus groot. Niet alleen voor jezelf, ook voor je familie voor wie je verantwoordelijk bent: je partner, je kinderen, misschien je eigen bedrijf als ondernemer. Ook als werknemer moet je doelstellingen behalen en omzet voor je werkgever genereren.
Aandacht hebben voor koopsignalen is dus primordiaal om het juiste ogenblik te herkennen voor je afsluitvraag. Afsluitvragen verduidelijken we in het volgend artikel. Blijf dus lezen. Succes ligt binnen handbereik.
Afsluiten leer je in onze sales trainingen. Meer weten over onze sales training?