coacgingplanet,motivatie, sales,salestraining,

Jezelf motiveren voor meer omzet. 5 tips voor extra motivatie.

Motivatie is een werkwoord.

Motivatie zet aan tot een bepaald gedrag omdat je denkt dat je iets nodig hebt of een doel hebt dat je wilt bereiken. Het is een innerlijke kracht die je aanzet iets te doen met passie, doorzetting en enthousiasme. Blijven volhouden wanneer het tegen zit. Voluit gaan voor wat je wil bereiken. Doorzetten om die verkoop te realiseren.

Motivatie wordt meestal gestuurd door ofwel het vermijden van pijn ofwel het aantrekken van plezier. Je wilt misschien net van iets af, zoals roken of overgewicht, beiden nefast voor je gezondheid. Of van die lege bankrekening die je beperkt in al je dromen. Je kan ook eerder ergens naartoe willen, naar plezier. Je wil een bepaald doel bereiken zoals meer omzet voor je zaak, een betere gezondheid voor dat fitte gevoel, meer kennis of meer tijd voor jezelf.

De redenen waarom je iets wilt, zullen de mate van je motivatie bepalen. Heb je veel redenen, dan zullen de noodzaak en het verlangen om iets te bereiken veel groter zijn. Hieruit volgt dat ook je motivatie sterker zal zijn en je zal blijven doorzetten bij tegenwind.

Lange tijd geleden ging een jonge man Socrates opzoeken met de vraag hoe hij meer wijsheid kon krijgen. Socrates nodigde de man uit om hem te volgen en ze wandelden naar een nabijgelegen meer. Tot grote verbazing van de jonge man leidde Socrates hem tot zijn middel in het water. Plotseling greep Socrates de jonge man aan zijn haar en duwde zijn hoofd onder water. Die dacht eerst dat het een grapje was en bood geen weerstand. Maar toen Socrates zijn hoofd langer onder water bleef duwen, spartelde hij tegen. Zonder resultaat. Socrates bleek over enorm veel kracht te beschikken. De jonge man spartelde om zich los te maken om adem te kunnen happen. Tevergeefs. Hij vocht furieus om zich uit de ijzeren greep van Socrates los te rukken. Eindelijk liet de filosoof de man los en proestend en hijgend zoog deze lucht naar binnen. Socrates zei dan tegen hem: “ Wanneer je wijsheid verlangt met dezelfde intensiteit waarmee je adem wou halen, dan zal niets je stoppen om die te krijgen”. Zo is het ook met je dromen en doelen. Hoe hard, hoe intens wil je ze bereiken?

The starting point of all achievement is desire. Napoleon Hill

Zig Ziglar zei ooit eens dat motivatie is zoals eten en drinken. Je hebt er elke dag een hoeveelheid van nodig.

Als je echt iets wilt doen of bereiken, is het belangrijk om jezelf blijvend te kunnen motiveren, met een sterke nadruk op blijvend. Elke dag opnieuw. Om de dag vol enthousiasme te beginnen en resultaten te boeken. Om enthousiast ‘s ochtend je bed uit te springen. Om terug rechtop te staan als je bent gevallen. Motivatie is essentieel voor je veerkracht en incasseringsvermogen. Coachingplanet.be reikt je 5 handvaten aan om jezelf te motiveren. Als je met deze tips aan de slag gaat, spring je al een immense sprong vooruit. Sales training voor meer omzet.

Motivatie is een werkwoord. Ik nodig je graag uit om actie te ondernemen op deze punten en je zal de positieve invloed ervan snel merken.

1- Duidelijk weten wat je wilt bereiken. Duidelijk je doelen definiëren. Duidelijke doelen, met veel redenen waarom je ze wilt bereiken. We hebben het hier niet over een To-Do lijstje dat je dagelijks hanteert. Neen, je doelen definiëren zijn doelen, dromen en resultaten die je wilt bereiken op korte, middellange en lange termijn. Hoe wil je dat je leven eruit ziet in 5 jaar? Waarvan gaat je hart sneller slaan? En hoe ga je dat vandaag verwezenlijken? Welke kennis en vaardigheden moet je aanscherpen om dit te bereiken?

Schrijf deze doelen op met een strategie en een actieplan. Verdeel je actieplan in dagelijkse doelstellingen. Lees ze dagelijks of nog beter, herschrijf ze dagelijks. Maak ze meetbaar, met een deadline. Neem actie. Maak je eigen Masterplan.

2- Maak je doelen zichtbaar. Leonardo da Vinci (1452-1519) was al gefascineerd door het onderbewuste, de kracht van je brein. Hij zei dat er twee soorten visualisaties bestaan. Die van het verleden, wat wij herinneringen noemen en die van de toekomst, wat hij creatie noemde. Met de toekomst te visualiseren kan je deze creëren. Visualiseer je dromen en doelstellingen waar je maar kan. Ikzelf heb een “dreamboard“ met foto’s van mijn doelen. Ik kan mijn board zien vanuit mijn bed. Mijn vrouw heeft de hare er net naast. Elke ochtend bij het opstaan en elke avond voor het slapen gaan kijk ik ernaar. Ik visualiseer hoe het zou zijn als ik die doelen zou bereikt hebben; hoe dat zou aanvoelen, ruiken, hoe ik naar de verwezenlijking zou kunnen kijken, luisteren…

Evengoed heb ik de omzetdoelen van mijn bedrijf in mijn agenda, nu mijn iphone. Wat zijn mijn maandelijkse en wekelijkse omzetdoelen? Hoeveel moet ik dagelijks omzetten om ze te bereiken? Welke acties plak ik hieraan vast om dit te bereiken? Actie, actie, actie.

3- Creëer je mentale spamfilter. Iedereen van ons heeft dat stemmetje in zijn hoofd dat je vaak belemmert in bepaalde zaken. Zoals ‘dat kan ik niet’, ‘dit lukt me nooit’, ‘wat gaan de mensen zeggen’ of ‘wat zal die klant van mij denken als ik hem blijf overtuigen om te kopen’? Dat stemmetje reageert op basis van de opvoeding die je hebt meegekregen, je bent geconditioneerd van jongs af aan. Of dat reageert op basis van een aantal vorige ervaringen en daaruit besluit dat het volgende keer ook zo zal zijn. Niet dus. Je verleden is niet de norm voor je toekomst. Stel jezelf de juiste vragen en denk in mogelijkheden, niet in belemmeringen. ‘Hoe kan het dan wel?’ of ‘Hoe zal het wel lukken?’.

Verander je perceptie, je helpt de klant met beslissen door nog even door te gaan in het verkoopgesprek.
Maak geen veronderstellingen over wat mensen wel zullen denken. Meestal zijn die toch fout. Wees je bewust van je gedachten en stel jezelf de juiste, positief gerichte vragen. Ga voor goud.

4- Omring je met mensen die je energie en een goed gevoel geven. Blijf weg van mensen die je neerhalen. Soms heb je van die mensen die al de energie en motivatie uit je lichaam zuigen. Klagers, zeurders, mensen die je afremmen omdat ze zelf niet durven. Blijf weg van die negatieve mensen en zoek contact met gelijkgezinden, mensen die je motiveren.
Blijf uit de buurt van mensen die neerbuigend doen over je ambities. Kleine mensen van geest neigen hiertoe, terwijl de groten van geest je juist het gevoel weten te geven, dat je groot kunt worden.

Zoek positieve voorbeelden, zoek een mentor om je motivatie hoog te houden en je te helpen je doelen te bereiken. Eén van mijn grote voorbeelden, Jim Rohn, zei dat je het gemiddelde bent van de vijf mensen waar je het meeste tijd mee doorbrengt. Onze beslissingen, eigenwaarde en denkpatronen worden meer door je omgeving beïnvloed dan je kan vermoeden. De wet van gemiddelden speelt hier een grote rol. Ban negativisme uit je omgeving. Zoek inspirerende en ondernemende mensen om mee om te gaan. Maak ook nieuwe vrienden. We presteren beter en zijn gemotiveerder in een omgeving die onze eigen waarden en overtuigingen reflecteert.

5- Beheers je energie. Beweeg, sport en kom buiten. Het weldadig effect van een fit lichaam heeft een positieve invloed op alles wat je doet, op je energieniveau en dus ook op het volume werk dat je kan verzetten. Als ondernemer of verkoper heb je veel energie nodig om die extra klanten te zien, dat event bij te wonen of die prospectietelefoontjes te plegen.
Het is het doorbreken van het kip-en-ei verhaal.

Door beweging ga je bepaalde hormonen meer aanmaken. Er zijn vier chemische stoffen die ons een super goed gevoel geven. Endorfine, dat ons het vermogen geeft hard te werken. Dopamine, dat ons in staat stelt te focussen en dingen voor elkaar te krijgen. Oxcytocine, om betere probleemoplossers van ons te maken en serotine, dat ons een gevoel van trots kan geven. Niet moe en lusteloos maar fitter, een beter gevoel en heel gemotiveerd om meer actie te ondernemen. En zodoende meer resultaat te behalen.

Grote doelstellingen en een goede looptraining geven mij persoonlijk enorm veel energie en motivatie. Ik ben een langeafstandsloper en loop marathons. Mijn eigen doelstelling is om de mooiste marathons ter wereld te lopen over de zeven continenten en op het ogenblik dat ik dit schrijf heb ik al marathons gelopen in zes continenten: Europa, Afrika, Oceanië, Noord Amerika, Zuid Amerika en hartje Antarctica. De volgende is Azië, de marathon van Tokyo.

Voor mij is lopen een metafoor voor het zakenleven. Stel grote doelen, maak een strategie, vertaal dat in een actieplan en motiveer jezelf om dagelijks te werken aan je doelen.

Vergelijk jezelf niet met anderen. Er zullen altijd mensen zijn die meer hebben of juist minder. Laat je leiden door je intrinsieke motivatie, jouw eigen wensen en dromen. Niet de wensen van anderen.

Wil je nog meer gratis tips om je dagelijks te motiveren. Ga naar localhost/coachingplanet/contact en vraag om de gratis pdf met 35 motivatietips. Je kan meer dan je denkt dat je kan en wij helpen je daarbij.