Hoe meer omzet genereren en meer klanten aantrekken door je expert status te vergroten.
Expert status en persoonlijke branding.
Meer omzet en meer klanten, dat wil toch wel elke commerciële medewerker, elke ondernemer of elke zelfstandige? En dan liefst dat die klanten door jouw expert status vanzelf naar je toekomen zonder dat je zelf moet prospecteren of netwerken. Wanneer klanten naar een dienst of product zoeken, en je naam valt als expert in je sector, kan je daar best wel eens mooie resultaten mee behalen. Experten verdienen doorgaans ook meer dan anderen.
Hoe bereik je een expert status zonder dat dit proces jaren duurt? De definitie van expert ( Expertus in Latijn) slaat op iemand die geacht wordt veel kennis en ervaring in een bepaald domein of vak te hebben. Een deskundig persoon die vaak wordt geraadpleegd door anderen of die zijn kennis deelt als mentor of trainer. Hendrik Hellemans, Business Coach van Coachingplanet.be, dé expert in zakelijke opleidingen en business coaching, geeft je alvast enkele tips mee.
1- Bloggen.
Deel je kennis met anderen, laat zien dat je de beste bent door het schrijven van artikels of een blog. Zo wordt je naam gekoppeld aan een bepaalde niche in je sector. De meeste website hebbben ruimte voor een blog of artikels. Als toekomstige klanten je naam vaak zien, zullen ze sneller naar je toe komen voor advies.
2- Kom regelmatig in de pers.
Hoe doe je dat? Door goede contacten met journalisten te onderhouden en regelmatig een persartikel de deur uit te sturen. Voorwaarde is natuurlijk dat je persbericht nieuws bevat of inspeelt op een recente gebeurtenis. Vele bedrijven leggen een perslijst aan die ze regelmatig onderhouden. Wordt je naam verbonden aan een bepaalde product, service of event, dan zal je mogelijks ook gevraagd worden in pannel gesprekken of interviews.
3- Schrijf een boek.
Een boek is in feite een unieke visitekaartje. Het laat zien dat je een gedegen kennis hebt van het onderwerp, genoeg om er pakweg 40 000 woorden over te schrijven. Een ander voordeel is dat je veel lezingen kunt geven en een ruimer publiek kunt bereiken. Of opleidingen kan gaan geven. Spreek vaak in het openbaar, waar je ook maar kan. Er zijn organisaties genoeg die sprekers nodig hebben. Bouw je netwerk uit. Een grotere naamsbekendheid ondersteunt je expert imago en weer zal je naam vaker vallen met betrekking tot je specialisatie of vakgebied.
4- Verzamel getuigenissen en referenties.
De beste reclame zijn tevreden klanten. Laat ze iets zeggen over hun ervaring met je product of service. Mensen indentificeren zich graag met anderen. Je ziet zo vaak dat grote merken bekende personen aantrekken om hun product te presenteren of te dragen. Begin met je naaste klanten om een getuigenis te vragen. Mensen zijn van nature risico aversief. Maar als ze zien of horen dat anderen met je product of service geholpen zijn en er tevreden over zijn, zullen ze al sneller over de brug komen.
5- Wees aanwezig op social media.
Mensen bereiken was nog nooit zo makkelijk als nu met de social media. Met podcasts heb je als het ware een eigen radio zender. ‘How to’ video’s doen het super goed op Youtube, de tweede grootste zoekmachine. Je eigen kanaal op Youtube is als een eigen tv zender. Wil je een voorbeeld, volg dan op Youtube ons kanaal Coachingplanettv. Publiciteit kan je targetten tot micro niveau op Faceboek: regio,beroep, interesses van je doelgroep, leeftijd en nog andere parameters die je gewoon kan instellen naar het profiel van je ideale klant. Makkelijk toch?
Een expert status opbouwen en behouden is werken aan je reputatie. Werken aan de perceptie hoe anderen, en vooral je klanten, je zien. De juiste branding zal je onderscheiden van je concurrentie met als voordeel dat klanten naar je toe zullen komen in plaats dat jij ze zal moeten gaan zoeken.
Coachingplanet kan je hierbij helpen met een business coaching traject of dé sales training “Close the Deal” om je personal brand op te waarderen. Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan op info@coachingplanet.be of nog beter: boek hier je gratis infogesprek nu.