communicatie, presentatie, pitch, verkoopgesprek

3 handige communicatietips om krachtiger te communiceren zowel professioneel als privé.

3 communicatietips om krachtiger te communiceren zowel professioneel als privé.

Alles staat of valt met een duidelijke communicatie, zoveel is zeker. Voorbeelden genoeg van onduidelijke communicatie, denk maar aan de recente persconferenties van de veiligheidsraad betreffende corona. Of aan ruzies die ontstaan door ‘het verkeerd begrepen’ te hebben. Of zakelijke gesprekken die op niets uitdraaien omdat we niet overtuigend genoeg waren. Laat je communicatie niet aan toeval over en gebruik deze 3 communicatietips om meer impact te krijgen.

Hanteer de regel van drie in je communicatie.

Je zal meer resultaat bereiken bij je gesprekspartner als die jouw informatie of argumentatie makkelijk kan begrijpen en verwerken. Als je in een commercieel gesprek teveel argumenten aanhaalt over de service of product dat je verkoopt, is de kans groot dat je klant deze niet zal onthouden of verwart geraakt. En mensen kopen niet bij verwarring.
Ook bij het brengen van een speech of presentatie kan je best de regel van drie toepassen. De inleiding van je speech, de body met de content en een slot. Liefst met een ‘call to action’ erin verwerkt.

-Gebruik van Alliteraties en Metaforen in je communicatie.

Aristoteles stelde al vast dat de overtuigendste personen hun redes doorspekken met metaforen. Politiekers bij ons zijn hier meestal sterk in om mensen met metaforen te kunnen overtuigen. ’Een belasting golf als een tsunami’ is er eentje vanuit de oppositie. Ook succesvolle verkopers hanteren beeldspraak zoals ‘De Rolls Royce van de elektrische fiets’ of ‘uit deze investering zal je later stevig kunnen oogsten’.
Zo gaat Warren Buffett, wereld’s succesvolste investeerder, op zoek naar bedrijven om over te nemen die ’eruit zien als een weggegooide, opgebrande sigaar waar nog één trekje in zit’. Buffett vertelde dat het de bedoeling was het bedrijf op het juiste moment te kopen om nog te kunnen profiteren van dat laatste trekje.

Alliteraties of letterrijm is een rijmvorm door gelijke beginklanken. Wie kent nog de slogan ‘Heerlijk Helder Heineken’? We spreken over onze ‘Viervoetige Vrienden’, Vrolijke Vrijgezel of Media Markt en Coca Cola. Door het gebruik van alliteraties zal je communicatie beter blijven hangen bij je gesprekspartner. Zo zal iemand spreken over ‘Innovatieve Initiatieven’ of Verbazend Voordelig’.

cCommunicatie, Communicatietraining door Coachingplanet.be
Communicatietraining door Coachingplanet.be

 –Het gebruik van Visuele Communicatie en Lichaamstaal.

De psycholoog Malcolm Gladwell noemt het fenomeen achter een eerste indruk ‘Thin-Slicing’. In zijn boek Blinc komt hij tot de bevinding dat we in twee seconden een beeld van iemand vormen en vellen we een oordeel over deze persoon. Doorheen de evolutie is ons brein zo geprogrammeerd dat we dadelijk inschatten of iemand betrouwbaar is of juist een gevaar vormt.
Een goede reden om je eerste indruk te perfectioneren. Hoe zie je eruit, welke kleding draag je, welke accessoires heb je en met welke auto rijd je? Of hoe ziet je kantoor eruit? Allemaal elementen die invloed hebben op de beeldvorming en perceptie die je gesprekspartner van jou zal vormen.

Net zoals trouwens je lichaamstaal. Kom je zelfzeker over? Hou je je armen defensief voor je borst gekruist, of laat je de binnenkant van je handen net zien. Ben je zelf 100% overtuigd van wat je zegt en straal je dat ook uit? Kijk je nors of heb je een glimlach?

Handen geven doen we niet meer door corona, dus een slap handje of juist een ‘knijper’ is verleden tijd. Oogcontact daarentegen is net nog belangrijker geworden sinds we zo vaak die mondmaskers dragen.

Met deze drie tips kan je alvast aan de slag om sterker en overtuigender te communiceren. Impactvolle communicatie bereid je voor. Laat je succes niet aan toeval over.

Wil je ook meer weten over persoonlijke begeleiding die jou een stap vooruit brengen?  Boek HIER je gratis telefonisch infogesprek om te kijken wat coaching voor jou kan betekenen.

 

Hendrik Hellemans is sales trainer en business coach bij Coachingplanet.be  Wil je meer weten over succesvolle verkoopgesprekken, presentaties en spreken voor een groep?  Contacteer Hendrik vrijblijvend via info@coachingplanet.be  of www.coachingplanet.be