coachingplanet Hoe neem je de juiste beslissing?

Beter beslissen. Hoe neem je de juiste beslissing?

Breaking: Het niet durven nemen van beslissingen oorzaak van falen en mislukking. Hoe neem je nu goede beslissingen zonder stress? De sleutel ligt in het SHOP model.

Het leven zou een pak makkelijker zijn als we enkel goede beslissingen zouden nemen. Jammer genoeg is dat niet zo. Veel beslissingen gebeuren overhaast in een bui van enthousiasme of euforie. Of net andersom, men kan niet beslissen door te overdenken, te veel te twijfelen aan zichzelf en te blijven uitstellen.

Om mensen betere beslissingen te laten nemen met meer gemoedsrust, ontwierp Hendrik Hellemans, Business Coach en zaakvoerder bij Coachingplanet.be voor de twijfelaars het SHOP model.

Dit gaat als volgt:

SHOP

S staat voor Spijt hebben.

Zou je spijt hebben als je dit aan je voorbij zou laten gaan? Spijt hebben als je iets niet hebt gekocht, dat event aan je voorbij laat gaan of een opportuniteit niet benut om een bepaalde richting in te slaan qua carriére of relaties? Bij spijt ga je verder naar de volgende letter. Heb je echter geen spijt, dan was het waarschijnlijk ook niet zo belangrijk.

H van SHOP staat voor Huiswerk.

Stap 2. Je hebt het gevoel dat je dit echt wil. Informeer je nu volledig over alle ins en outs over wat je gaat beslissen. Of dit nu een aankoop van een huis is of een nieuwe jobaanbieding, een relationele kwestie of een nieuwe hond, vergaar zo veel mogelijk info. Locatie, toekomstperspectief, karakter, financiële impact, stressgenerator en zo voort. Je hebt niet altijd meer info nodig, wel de juiste info.

O van SHOP staat voor Optelsom.

Stap 3. Neem een blad papier en deel deze met een vertikale lijn in twee. Links schrijf je de positieve elementen op en rechts schrijf je de negatieve zaken op over de te nemen beslissing. Een + en – lijstje. Denk vervolgens ook aan het best mogelijke scenario achteraf en de meest slechte uitkomst die je zou kunnen  hebben. Geef daarna elk positief en negatief punt een cijfer van 1 tot 10 qua belangrijkheid of impact. Tel nu de twee kolommen vertikaal op zodat je twee totalen krijgt. Een totaal bij plus en een tataal bij min. Maak hierna de rekensom van beide. Als je de ene score aftrekt van de andere, welke kolom heeft nu nog de meeste punten? Deze kolom wijst alvast de richting van de te nemen beslissing aan.

P van SHOP staat voor Pak je kans.

Stap 4.  Heb je een meer positieve dan een negatieve weging, pak dan je kans. Heb je meer negatieve punten, laat dan de opportuniteit aan je voorbij gaan. Soms zijn je beste beslissingen een neen.

 

Zet je niet moeilijk om altijd voor 100 % de juiste beslissing te nemen. We nemen dagelijks al zoveel beslissingen. Perfectie werkt verlammend. En een perfectionist zal altijd meer keuzestress krijgen.

 

Hendrik Hellemans is auteur, trainer en business coach. Hij is de oprichter van Coachingplanet.be en geeft coaching in persoonlijke ontwikkeling en trainingen in zakelijke en professionele groei. Hendrik is tevens een inspirerend spreker en motivatie expert. Zijn boek ‘Het Strategisch Succesmodel’ heeft al talloze mensen geholpen om het beste uit zichzelf te halen en succesvolle gewoontes te ontwikkelen.

www.coachingplanet.be