Coachingplanet sales team

7 tips om high performing sales teams te creëren en te motiveren.

Sales teams, your front line is your bottom line.

Sales managers, commerciële medewerkers en accountmanagers zijn veelal sterke karakters met een extraverte persoonlijkheid. Zij zijn de front line van je bedrijf en zijn verantwoordelijk voor de klantencontacten, contracten en omzet. Deze mensen op de juiste manier motiveren en begeleiden doe je niet zomaar. Hier volgen alvast 7 tips om sterke sales teams uit te bouwen en goede resultaten te behalen.

1- Zet zowel individuele doelstellingen als team doelstellingen.

Bespreek met je medewerkers de verwachtingen van het bedrijf en van jezelf als hun manager of teamleader. Vertaal deze verwachtingen naar concrete doelstellingen zowel per persoon als per team. Deze zullen meestal cijfermatig zijn, een persoonlijk omzetbudget of gericht op een aantal bezoeken van klanten per week of dag. Het is belangrijk dat de doelstellingen (Key performance indicators of KPI’s) realistisch zijn en tegelijk uitdagend. En dat de sales medewerkers dit als haalbaar ervaren. Als je die doelstellingen duidelijk inpast in de visie en missie van het bedrijf krijg je een congruent geheel. Het feit van ook een teamdoelstelling te hebben zal de teamspirit en samenwerking bevorderen. Meten is weten.

2- Respect en waardering.

Waardering laten blijken voor je medewerkers is het smeermiddel voor geoliede teams. Je hebt zowel tijdelijke en permanente motivatoren of demotivatoren. Zo is bijvoorbeeld geld een tijdelijke motivator en slechte werkomstandigheden een permanente demotivator.Waardering is een ijzersterke motivator en de werkgever of teamleader zal meer motivatie, meer engagement en toewijding van de werknemer terugkrijgen. We worden zelf toch ook graag respectvol behandeld, toch?

3- Definieer taken, middelen en verantwoordelijkheden.

Een omlijnt kader van verantwoordelijkheden, rechten en plichten van werkgever en werknemer schept duidelijkheid en duidelijkheid schept vertrouwen. Omdat het gebied waar de werknemer rekenschap over moet afleggen duidelijk omlijnt is, is er ook geen sprake van willekeur van de leidinggevenden. Niets zo erg als een leidinggevende die bij wijze van spreken de ene dag wit zegt en de andere dag zwart. Met andere woorden, met een omlijnt kader men weet duidelijk wat kan en niet kan. Welk gedrag wenselijk is en welke gedrag niet tolereerbaar is. Binnenin deze referentiekader kan je verantwoordelijkheid, initiatief en zelfsturing stimuleren wat alweer ten goede komt van de job tevredenheid en motivatie. Tevens is het erg belangrijk duidelijkheid te scheppen over de nodige en beschikbare middelen waarmee de werknemers kunnen werken.

4- Structuur in je interne communicatie.

We onderscheiden 2 soorten communicatie die we best op een regelmatige en gestructureerde wijze toepassen. De communicatie in groep, zoals een sales meeting of strategie meeting die samenwerking en samenhorigheid bevordert. De individuele communicatie tussen teamleader en medewerker zal de persoonlijke doelstellingen van de werknemer en relationele samenwerking op individuele basis kunnen bespreken. De werknemer voelt zich gehoord, tenminste bij een positieve verhouding. Communicatie schept duidelijkheid en standvastigheid. De verschillende invalshoeken worden besproken, problemen kunnen aan de basis, bij het begin aangepakt worden. Vrijheid geven aan je team én kort op de bal spelen.

5- Persoonlijke ontwikkeling en groei, investeer in je mensen.

Persoonlijke en zakelijke groei gaan hand in hand. Persoonlijke groei is één van de sterkste individuele motivatoren. Als medewerkers voelen dat zij buiten de waardering ook nog kansen krijgen om zich persoonlijk te ontwikkelen, sterker te maken stijgt hun intrinsieke motivatie. Door de ontwikkelde vaardigheden zullen zij hun job met meer enthousiasme en zelfzekerheid uitvoeren. Wat dan ook weer het zakencijfer vooruithelpt. Een investering in je personeel betaald zichzelf snel terug. Maak je medewerkers sterker, laat ze regelmatig sales trainingen volgen. Eén van de beste 1-dag’s sales trainingen is ‘Close the Deal’ van Coachingplanet.be waarin naast de technische vaardigheden ook de soft-skills aan bod komen. In corona tijden geven we die online, opgesplitst in kortere sessies.

6- Vier succes.

Wat je aandacht geeft groeit. Beloon en vier het succes van je team. De boog kan niet altijd gespannen staan en motivatie is een werkwoord. Het is een beetje zoals eten en drinken, men heeft er elke dag wat van nodig. Af en toe een drink of lunch tezamen, een incentive of een bonusje op het einde van een kwartaal of jaar zal je team salesmensen zeker motiveren.
Wel opletten dat het geen verworven recht wordt, het blijft een beloning voor een goed zakelijk resultaat of initiatief.

7- Geef het goede voorbeeld.

Een leider zijn gedrag zal overgenomen worden door het team. De normen en waarden die de manager of teamleader uitstraalt, zal het gedrag van de medewerkers beïnvloeden en soms worden overgenomen. Wees trots op je bedrijf, kom dagelijks gemotiveerd en energiek op het werk en inspireer je team met dit gedrag. We zijn dat wat we vaak doen.

Hendrik Hellemans is business coach, sales trainer, auteur en zelf ondernemer. Hij begeleidt individuelen en teams met sales coaching en sales trainingen naar uitmuntende prestaties.

Meer info op www.coachingplanet.be of stel rechtstreeks je vraag op info@coachingplanet.be