Netwerken Netwerking tips & tricks Coachingplanet.be

33 tips om succesvol te netwerken in 2020.

Iedereen gaat netwerken. Het lijkt wel een hype. Overal schieten netwerkorganisaties uit de grond en als je wil, is er wel elke dag een event. Hoe pak je dit nu het beste aan zodat je effectief resultaat krijgt van je inspanningen. Hoe ga je netwerken en waar doe je dat? Hier volgen alvast 33 tips over netwerken die van jou een pro netwerker zullen maken.

1- De eerste indruk bij het netwerken.

In werkelijkheid heb je 2 kansen om een eerste indruk te maken. Hoe je eruit ziet en hoe je praat. Afhankelijk van je business, kan je je iets meer casual of iets meer business like kleden. Een gouden raad is wel dat je er steeds verzorgd en netjes moet uitzien. Iemand met een laag niveau van zelfzorg, zal ook een laag niveau van professionalisme hebben.

2- Doe je huiswerk en vergroot je succesratio.

Bereid je voor. Als je een lijst van de deelnemers te pakken krijgt, kan je alvast de meest interessante contacten voor jou bepalen. Zo kan je meer doelgericht te werk gaan. Misschien ken je wel iemand van de organisatie zelf die je kan helpen die personen te ontmoeten.

3- Je visitekaartje als ambassadeur.

Ik kom het regelmatig tegen. Mensen die gaan netwerken zonder visitekaartjes. Of die al na 15 minuten geen kaartjes meer bij hebben. Neem voldoende visitekaartjes mee, 50 stuks, dan ben je zeker om niet in die valkuil terecht te komen. Vaak zie ik ook visitekaartjes zonder telefoonnummer of met de hand bijgeschreven. Als dat hun businessnorm is, tja. Gekreukte visitekaartjes zijn ook een afknapper. Of van die goedkope kaartjes met een standaard layout van de onlineshop. Besef dat visitekaartjes je vertegenwoordigen en worden meegenomen. Bespaar er niet op.

4- Je personal branding en expert status.

Heb je referenties bij de hand? Kan je voorbeelden geven van succesvolle projecten die je deed? Heb je een reputatie als expert ter zake die je voorafgaat? Ben je betrokken bij een organisatie in je professionele sector? Tips om je expert status te verbeteren vind je hier.

5- Consistentie in het bezoeken van netwerkevents.

Net zoals met online marketing is consistentie belangrijk. Verwacht niet dat je hopen contacten en business binnenrijft van één bezoek aan een netwerkevent. Kies enkele events uit die nuttig zijn en ga er regelmatig naartoe. Met regelmaat bouw je visibiliteit en vertrouwen op want enkel als mensen je vertrouwen, zal de bal aan het rollen gaan.

6- Luisteren om te verbinden.

Je kent de uitsprak wel, één mond en twee oren. Dubbel zoveel luisteren als praten is de boodschap. Leer mensen kennen, toon oprechte interesse en maak zo verbinding. Iedereen vindt het fijn als er geluisterd wordt. Elke persoon heeft op zich weer een netwerk. Door goed te luisteren, kan je dit beter inschatten en maak je jezelf sympatiek.

7- Opvolgen, doe wat je zegt.

Follow up. Meer dan de helft van de mensen geven geen gevolg aan een kennismaking. Een uitgelezen kans om meer indruk te maken en bij te blijven. Een connectie maken op Linked in, een mailtje achteraf sturen om te bedanken voor het aangenaam gesprek en zeker je beloftes nakomen. Dat blijft bij.

8- Koppel een doel aan je bezoek.

Weet welke mensen je wil ontmoeten. Of stel jezelf tot doel om bijvoorbeeld 5 nieuwe contacten te maken. Netwerken is werken. Ga voor een resultaat. En je zal er een goed gevoel aan over houden.

9- Stap uit je comfortzone.

Test events uit. Ga naar nieuwe, ongekende events op andere locaties en van andere organisaties. Bekijk of die ook interessant zijn voor jou. Neem het initiatief in handen om die events te vinden. Leer het oncomfortabel gevoel van nieuwe omgevingen te omarmen. Oncomfortabel is goed, je breidt zo je comfortzone uit.

10- Praat met nieuwe mensen.

Je hebt het vast al eens opgemerkt, sommige bezoekers die heel de tijd met dezelfde mensen praten. Of die aan een tafel gaan zitten met enkel bekenden of met collega’s van hetzelfde bedrijf. Waarom ga je dan eigenlijk netwerken? Ga dan op café. Je kan uiteraard met bekenden praten, maar blijf er niet heel het event bij staan. Een gouden regel is om niet langer dan 15 minuten met dezelfde personen te praten.

11- Kom vroeg, als eerste, ontmoet de organisatoren.

Het voordeel om als eerste aanwezig te zijn, is dat je het bestuur persoonlijk kan ontmoeten en je jezelf kan voorstellen. The early bird catches the worm. Tevens kan je vragen dat zij je voorstellen aan de persoon die je absoluut wil ontmoeten maar nog niet kent. Een ander voordeel is dat andere bezoekers sneller naar je toe zullen komen om een gesprek aan te binden.

12- Neem een functie op in de organisatie en vergroot je zichtbaarheid.

Zelf heb ik in netwerkorganisaties in de raad van bestuur gezeteld en ook voorzitter geweest. Als voorzitter krijg je veel zichtbaarheid. Je geeft speeches of leidt de vergadering. Je weet wie er op de aanwezigheidslijst is en je werkt samen met andere mensen. Ideaal om je netwerk te vergroten. Gewoon doen.

13- Lach en connecteer.

Vrolijke mensen zijn leuk en door die open houding trekken zij andere mensen aan. Humor werkt aanstekelijk. Behoed je wel voor flauwe grapjes, of ongepaste opmerkingen.

14- Noteer gegevens en informatie.

Een week later heb je veel kaartjes en weet je waarschijnlijk niet meer zo goed of je iets had afgesproken. Heel belangrijk is dan om dadelijk te noteren als je iets belooft te doen voor een ander. Of enkele interessepunten die later nog van pas komen. Of gewoon uit interesse voor de persoon.

15- Iedereen is belangrijk.

Ook al is de gesprekspartner niet dadelijk interessant voor jou, die persoon heeft zijn/haar eigen netwerk. En dat is dan wel interessant. Je weet nooit wie welke connecties heeft. Als je altijd over ieders schouder heen kijkt om te zoeken naar de meest belangrijke persoon aanwezig, zal je snel antipathie opwekken bij je gesprekspartner. Met als gevolg dat mensen je niet leuk vinden.

16- Wees up to date, luister naar het nieuws.

Zo kan je snel inhaken op een gesprek tussen mensen. Heel veel oppervlakkige kennismakingsgesprekken monden uit op het nieuws van de dag. Ken die dan ook zodat je mee kan praten en daarna het gesprek een zakelijke wending kan geven.

17- Stel de juiste vragen.

Met de deur in huis vallen op een netwerkevent is niet zo slim. Stel persoonlijke vragen om mensen eerst beter te leren kennen. Stel niet alleen zakelijk vragen. Praten over een gemeenschappelijke hobby of interesse kan al snel een persoonlijke band creëren die bijblijft.

18- Ken je pitch en ken er verschillende.

Afhankelijk van de situatie en de interessesfeer van de mensen rondom jou, kan je je pitch aanpassen en situationeel maken. Je pitch in een omgeving van ondernemers of in een omgeving van non profit zal totaal verschillend zijn. Hoop ik toch. HR managers benader je anders dan operationele kaderleden. Bekijk het een beetje alsof je op een verjaardagsfeestje komt. Begin je dan direct over wat jij doet en verkoopt? Nee toch. Je connecteert toch eerst wat met een praatje.

19- Lok dé vraag uit: ‘wat doe jij’?

Muziek in onze oren. Deze vraag geeft jou dé gelegenheid om te pitchen wat jij doet. Hoe doe je dat? Als je met kennis van zaken over verschillende onderwerpen kunt praten, worden mensen snel geïnteresseerd in jou. Of als je sterke interesse in hun zelf hebt getoond. De wet van de wederkerigheid.

20- Geen smartphone, stel je open op.

Je haalt ze er zo uit. Mensen die op een netwerkevent op hun telefoon staren om hun onzekerheid te verdoezelen en omdat ze niet comfortabel zijn andere mensen als eerste aan te spreken. Het gevolg is evenwel dat dit mobile phone staren niet zo uitnodigend is om die persoon aan te spreken en deze mensen dus alleen blijven staan. Om dan achteraf te concluderen dat het event niets was en ze niemand kenden. Tja.

21- Gunnen, geven loont.

Als iemand iets voor jou doet, je een dienst bewijst of ergens mee helpt, zal je die persoon sneller sympathiek vinden en ga je er ook iets voor willen terugdoen. Je onderbewustzijn wil de schuld vereffenen. Iemand die jou een dienst bewijst, dat vergeet je niet zo snel.

22- Denk lange termijn.

Lange termijn denken is ook je relaties onderhouden. Iemand die vandaag de job heeft als CFO kan morgen CEO worden in hetzelfde bedrijf of een ander bedrijf. Netwerken is niet een one-shot. Bouwen aan je relaties zal de waarde van die relaties doen toenemen op de lange termijn. Enkel mensen willen ontmoeten voor hun titel of status is opportunistisch en de relatie is een kort leven beschoren.

23- Stel mensen aan elkaar voor.

De essentie van netwerken. Als je met iemand in gesprek bent en een andere persoon die je kent, komt naar je toe, stel dan je gesprekspartner voor. Zo ontwikkelen zich gemeenschappelijke relaties en deze zijn nog eens extra efficiênt in je netwerk.

24- Vraag de lijst van de deelnemers.

Al bij een vorig punt vermeld. Niet alleen voor de voorbereiding, maar ook voor de opvolging is zo een lijst interessant. Opgelet wel voor de GDPR wetgeving. Je kan niet zomaar iedereen op je mailinglist zetten.

25- Drink geen alcohol en wees voorzichtig met eten.

Een wijntje of bier ruikt men al snel en kan een averechts effect op andere mensen hebben. Neem het zekere voor het onzekere. Soms zie je bij events met ontbijt zoals bni of open koffie, mensen die onder gekruimeld zijn van een croissant of nog restjes van een chocoladebroodje in hun mondhoeken hebben. Hoe zakelijk is dit?

26- Noem iemand bij zijn naam.

We horen die toch zo graag, onze naam. Als je iemand bij naam noemt, verhoog je je ‘Like-Factor’. Dat geeft iemand de indruk dat je attent en oprecht geïnteresseerd bent. Overdrijf hierin echter niet, dat hebben de mensen direct door en het komt onnatuurlijk over.

27- Praat niet over problemen.

Heb je ze ook al ontmoet? Mensen die bij een eerste kennismaking over hun problemen beginnen. En zo een domper op het gesprek zetten en al je energie wegzuigen? Zelf ben ik dan dadelijk weg, ik moet dan ineens dringend iemand zien. Mijn tijd en energie is me te kostbaar om te laten verdampen in zulke gesprekken.

28- Onderbreek geen gesprek.

Als je wat later toekomt op een netwerkevent, is de kans groot dat iedereen al stevig in gesprek is. Groepjes zijn gevormd en soms krijg je er geen spelt tussen. Sluit dan aan bij een iets groter groepje, waar nog enkele mensen ook luisteren. Start dan met luisteren voordat je gaat participeren in het gesprek. Zo ben je zeker dat je niemand in de rede valt.

29- Neem iemand mee.

Het is altijd aangenamer met twee naar een event te gaan. Blijf dan echter niet heel de tijd tezamen. Ga actief netwerken en splits je op. Altijd een tandem vormen schrikt soms mensen af.

30- Besef dat iedereen in dezelfde positie is, breek het ijs.

Soms zijn mensen terughoudend om anderen aan te spreken. Waarom? Iedereen is toch daar met hetzelfde doel? Te netwerken, contacten opbouwen en mensen ontmoeten. Als je volgende keer dat vervelend gevoel hebt wanneer je naar iemand toe gaat, besef dan dat die persoon eigenlijk niets liever wilt.

31- Geef je op als spreker.

Op sommige netwerkevents krijg je enkele minuten de tijd om als nieuwkomer je product of service aan iedereen voor te stellen. Grijp die kans met beide handen. Je bereikt zo ineens een groot aantal mensen. Of men zoekt een gelegenheidspreker. Geef je op, dat is ineens een goede manier om je expertise te laten blijken. Je expert status, weet je nog?

32- Zoek een strategische plek met inloop.

Ga niet zomaar ergens in een hoekje staan. Bekijk de omgeving en ga staan waar mensen langs lopen. Dit vergroot de kans dat je met meerdere mensen kunt praten. Wat zijn die speciale plekjes? Sowieso in de buurt van de koffieautomaat als het een ochtendevent is. Of in de buurt waar ze de drankjes serveren. Bij de ingang is ook strategisch. Iedereen die naar binnen of buiten gaat, komt quasi bij je langs.

33- Blijf authentiek.

Het allerbelangrijkste. Doe je niet anders voor dan wie je bent. Dat betekent niet dat je je niet een beetje aan de omgeving en het publiek mag aanpassen. Doch om stevige en langdurige relaties aan te knopen, moeten mensen je kunnen vatten, kunnen lezen, kunnen vertrouwen. En dat gaat het gemakkelijkste als je jezelf bent. Authentiek.

Hendrik Hellemans is zaakvoerder en trainer van Coachingplanet.be en richt zich voornamelijk op zakelijke trainingen en sales coaching om verkoopsvaardigheden aan te leren. De sales training ‘Close the Deal’ is één van de bekendste verkooptrainingen van één dag. Verkopen zonder opdringerig te zijn of je vervelend te voelen. Wil je Hendrik ook boeken als gastspreker op je event?
Contactinfo: info@coachingplanet.be of www.coachingplanet.be

Coachingplanet is erkend dienstverlener kmo portefeuille. Vraag hier uw subsidie aan.